onsdag 1 februari 2012

Hemmagjorda hamburgare

När jag handlade mat idag så sålde dom köttfärs för 49:90 så då fick det bli hemmagjorda hamburgare till middag idag.
Jag har testat många olika recept på hemmagjorda hamburgare men aldrig fått den konsistens som jag önskat, dom har oftast blivit för tjocka och "köttfärsbiffiga". Och så vill jag inte ha min hamburgare. Jag vill ha ett tunnare kött med lite tuggmotstånd men ändå saftig. Och nu har jag äntligen hittat det perfekta receptet!


6 portioner

500g nötfärs eller blandfärs
2 ägg
2 msk potatismjöl
1 msk grillkrydda
1 nypa salt och peppar
smör att steka i

Blanda ihop alla ingredienser och forma till 6 bollar som du plattar ut till önskad tjocklek. (Jag fryste mina i ca 1 timme innan jag stekte, men jag vet inte om det är nödvändigt).
Stek i smör på medelvärme.

Som sagt så fryste jag mina kött, jag har fått för mig att dom blir bättre då?
Angående kryddningen så är jag i vanliga fall inte så förtjust i att använda glutamat-produkter men jag ska skaffa mig en grillkrydda utan glutamat såsmåningom. Men kryddningen var jättebra. Sen kan man ju experimentera hur man vill med just kryddningen.

Jag är inte inte alls förtjust i de frysta hamburgarna man köper på affären, nä usch det är inte alls gott. Och så är det ju verkligen såååå himla enkelt att slänga ihop en "smet" och göra egna, det tar inte ens 5 minuter! Och så styckfryser man dom på en plåt eller en bricka innan man packar in dom i en fryspåse. Voila, färdiga hamburgare att bara slänga i pannan och så mycket godare än de köpta kötten. :)


2 kommentarer:

  1. Prova någon gång med lite bbq-sås i. Gärna en lite sötare variant, men honung i. Blir asgott! Bbq-sås är den enda glutamat-produkten jag fortfarande använder (i stort sett), den kan jag inte byta ut. Älskar den ju! ;D

    SvaraRadera
  2. Lawrys eller hur det nu stavas, tror jag är fri från skit. Det är en all/grillkrydda.

    /Tess

    SvaraRadera