tisdag 31 januari 2012

Maränger

Av äggvitorna som blir över efter glasstillverkningen brukar jag göra maränger. När man gör maränger ska man tänka på att vispa tillräckligt länge, hälla i socker lite i taget och grädda i låg temperatur.

Busenkelt när Kitchen Aiden får göra jobbet. :)

När jag spritsar så använder jag oftast engångsspritspåsar. Så lätt att bara kasta efteråt.

Finfina goda maränger

Ingredienser:
3 äggvitor
2 dl strösocker
1 krm ättika eller citronsaft
1 knivsudd salt

Sätt ugnen på 100-110°. Vispa äggvitorna till skum. Tillsätt ättika och socker(lite i taget). Vispa massan tills den är styv. Klicka eller spritsa ut små maränger på en plåt med bakplåtspapper. Grädda marängerna i nedre delen av ugnen i ca 45 min. Marängerna är klara när de känns lätta och släpper pappret.

Jag fick grädda mina över en timme, känn på dom så vet du när dom är klara. :)

 






1 kommentar:

  1. Vad brukar du ha för temperatur och hur länge gräddar du dem? :)

    SvaraRadera