onsdag 25 januari 2012

Semlor - storleken mindre

Jag föredrar en lite mindre semla... då kan man med gott samvete äta två! :D
Jag har testat många olika recept på semlor och detta är det bästa. Samma deg som jag använder när jag gör vaniljkrämbullar. Det blir en riktigt saftig och god bulle.
Degen är dessutom väldigt lättarbetad. Orginalreceptet kommer från Leila Lindholm.


32 bullar

1 msk kardemummakärnor
3 dl mjölk
50g färsk jäst för söta degar
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
150g mjukt smör i tärningar
1 ägg
11-12 dl vetemjöl special eller manitoba cream


1. Stöt kardemummakärnorna fint i en mortel och värm med mjölken till 37 grader.

2. Smula ner jästen i en bunke och lös den med mjölken, socker, salt, smör och ägg.

3. Tillsätt lite mjöl i taget och arbeta samman till en smidig deg.

4. Jäs degen i bunken under bakduk till dubbel storlek, 45-60 minuter.

5. Sätt ugnen på 225 grader.

6. Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och rulla 32 bullar.

7. Låt jäsa ytterligare ca 45 minuter under bakduk.

8. Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen i ca 7-8 minuter.


Och resten kan ni va? Mandelmassefyllning och spritsad grädde. Pudra florsocker på locken(jag brukar använda en te-sil).










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar